Αυτός είναι ο περίφημος «κωλοσούρτης» που συνέδεε τις γειτονιές της Αθήνας και έφτανε μέχρι το Φάληρο. Τα τραμ είχαν άλογα και αγκομαχούσαν…
Ο παλιός εθνικός δρόμος Άργος-Τρίπολη, που μετέτρεπε συνεχώς τα άγονα πρόβατα του Κτενιά στην σέλα Παλιαλόνα πάνω από 30 φορές, είναι μια από τις πιο διάσημες αρτηρίες στην Ελλάδα, γνωστές στο παρελθόν ως μία από τις μοναδικές επικοινωνίες με την κεντρική Πελοπόννησο. Ο «Κολοσούρτης» ή «Κωλοσούρτης» περνάει από τον Αχλαδόκαμπο και φτάνει στην Τρίπολη. Γιατί όμως τον αποκαλούν έτσι;
Ο περίφημος «κωλοσούρτης» ήταν αυτός που συνέδεε τις γειτονιές της Αθήνας και έφτανε μέχρι το Φάληρο, και τα τραμ είχαν άλογα και αγκομαχούσαν…
Τρία είδη συγκοινωνιών εξυπηρετούσαν τις ανάγκες της ελληνικής πρωτεύουσας την πρώτη δεκαετία του 20ου αιώνα. Ο ιπποσιδηρόδρομος, ο αποκαλούμενος από τον λαό «κωλοσούρτης», δηλαδή ένα βαγόνι που το έσερναν με αρκετή δυσκολία άλογα. Με επίκεντρο την Ομόνοια και ένα δίκτυο οκτώ δρομολογίων προς τον Κήπο Ορφανίδου (Ζάππειο Μέγαρο), το Θησείο, τους Αμπελόκηπους και τις οδούς Ιπποκράτους, Πατησίων, Αχαρνών, Κολοκυνθού και Μητροπόλεως, ήταν η λαϊκή συγκοινωνία της εποχής που εξυπηρετούσε τους Αθηναίους. Κατόπιν υπήρχε ο τροχιόδρομος, δηλαδή η πρώιμη μορφή του τραμ, του οποίου το δίκτυο δεν ήταν ακόμη ανεπτυγμένο και περιοριζόταν στη μόνη διαδρομή Ακαδημίας – Παλαιό και Νέο Φάληρο. Λίγα χρόνια αργότερα έμελλε και αυτός να γίνει ηλεκτροκίνητος. Τέλος, υπήρχε και ο ήδη ηλεκτροκίνητος σιδηρόδρομος Αθηνών-Πειραιώς με δρομολόγια κάθε 15 λεπτά από Αθήνα και από Πειραιά….
Αρχική φωτογραφία: Ιππήλατο τραμ το 1882 στην πλατεία Συντάγματος στη συμβολή της οδού Μητροπόλεως και Φιλελλήνων, ο λεγόμενος «κωλοσούρτης»… Φωτογραφικό Αρχείο: Εθνικού Ιστορικού Μουσείου…
gargalianoionline.gr